Vakantie - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Petra Berkhoff - WaarBenJij.nu Vakantie - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Petra Berkhoff - WaarBenJij.nu

Vakantie

Blijf op de hoogte en volg Petra

07 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Zoals ik al eerder heb benoemd is het niet gelukt om mij aan mijn voornemens te houden. Maar er is de laatste tijd zo veel gebeurd, dat ik nu even tijd moet maken om dit met jullie te delen. Een beetje laat, maar iedereen nog de beste wensen voor 2013!

De laatste keer dat ik schreef was in oktober. Toen zaten we in de begin fase van ons werk en stage, een heel verschil met nu. Ook heb ik nu grote vakantie en hebben we net samen een weekje vakantie gehad, dus zeker mijn stage is alweer even geleden.

Bij Oane op het werk gaat het goed, hij heeft het naar zijn zin, werkt wel veel maar niet heel veel. De chef kok die er was is er niet meer, er is nu een nieuwe, maar het is niet helemaal duidelijk hoe lang deze blijft. Wel is er veel verandert in het hotel, op de positieve manier. Maar des ondanks blijft het allemaal onzeker wat nu de bedoeling is met de keuken en het personeel daar. Oane heeft hier binnenkort een gesprek over, dus dan weten we meer.

Stage is heel leuk! Vooral in het forensisch psychiatrisch ziekenhuis. We draaien nu onze eigen therapie groepen, we zijn met z’n drieën en ieder heeft zijn eigen groep. Mijn hoofdgroep op dit moment ligt bij de forensische afdeling. Het is zoeken en kijken en observeren, en dat kost tijd maar het is vooral ook heel boeiend. Daarnaast zijn we begonnen met het begin te maken van ons afstudeerscriptie. Nu al? Als je in Nederland stage loopt kan je je praktijk makkelijk in het volgende schooljaar op je stageplek uitvoeren, maar dat is bij ons wat lastig, vandaar dat wij nu al beginnen hiermee. Ik doe het samen met Pascal en we schrijven over de afdeling voor cliënten die verslaafd zijn en problemen met middelen misbruik hebben. Deze week is de deadline voor ons werkplan (dus wat we willen gaan doen), hier zijn we dus nog druk mee bezig. Voor de vakantie liep het allemaal niet zo goed bij St. Marys, de kinderopvang. Dit komt omdat het een echte Afrikaanse organisatie is en de randvoorwaarden voor therapie, ruimte, materiaal, kinderen, tijd, hier een vrij groot probleem is. We gaan na de vakantie verder kijken wat we hier mee kunnen doen.

Verder hebben we in de tussentijd twee vakanties gehad en een weekend weg. Jo mijn vriendinnetje is in november langs geweest voor een weekje. Dit was fantastisch leuk! Haar deze omgeving en cultuur laten zien was erg bijzonder. We hebben veel leuke dingen gedaan, naar Jeffreys bay geweest, waar we dolfijnen hebben gespot, naar het Addo Elephant national park geweest en paardgereden. Het was heel gezellig want we hebben ook hele avonden gewoon als van ouds gehaakt.

We zijn naar Hogsback geweest, hier zijn we eerder met z’n tweeën geweest, maar deze keer zijn we met onze vrienden geweest. Hogsback is een klein plaatsje zo’n drie uur rijden hier vandaan, het ligt midden in de bossen en je kan er prachtig wandelen. Wel is het een plek die bijna geen zomer kent, gelukkig hadden wij overdag gewoon droog weer. We zijn met z’n zessen daar heen geweest en hebben ontzettend leuk gewandeld in de bossen en de modder. De jongens hebben zelfs nog in een waterval gezwommen!

Afgelopen week hebben Oane en ik samen vakantie gehad en zijn we met onze mooie auto naar Kaapstad geweest. Kaapstad is een onwijs grote stad en vergelijking met hier erg westers. We hebben de Tafelberg op en af beklommen! Dit was zwaar maar ook heel mooi toen we eenmaal boven waren. Normaal doet de kabelbaan het maar de wind was zo hard dat deze het nu niet deed. Dat was de reden dat we ook naar beneden moesten klauteren. Ook was het boven op de berg steen en steen koud door de wind. Ik denk dat we het in Zuid Afrika nog nooit zo koud hebben gehad. De terugreis van Kaapstad was erg leuk. We sliepen een nacht in Calitzdorp, een klein rustig dorpje waar we de enigen in het hostel waren. Een heel contrast met Kaapstad. Verder gaan we in februari nog een keer naar Kaapstad, maar doen dan de weg er naar toe wat langzamer. Dan gaan we met Harry en Steffi en dan zullen we hopelijk ook naar robben eiland en cape point gaan. Alweer wat om naar uit te kijken!

Verder met kerst waren we aan het werk. Oane moest werken in het hotel, dus heb ik gezegd dat ik dan ook wel wilde werken. Dit kon prima omdat het super druk was die dag. Dus kerst is bij ons ingeschoten. Met oud en nieuw waren we in Kaapstad en hebben we de vuurwerkshow van de stad gezien om 12 uur.

Oane is nu weer aan het werk en ik ga volgende week weer stage lopen, dus het gewone leven gaat weer beginnen.

Hoe is het verder in Nederland? Heeft iedereen goede feestdagen gehad?

Liefs Oane en Petra

  • 07 Januari 2013 - 13:19

    Wieneke:

    Ik weet nu ineens waarom je aan mij moest denken, je hebt paardgereden! Wat super gaaf!!!!
    We moeten trouwens de volgende keer even kletsen over minor keuze, ik wil graag advies van jou!
    Xx

  • 07 Januari 2013 - 15:09

    Jana:

    "dus het gewone leven gaat weer beginnen", haha.
    echt leuk dat jullie ook reizen.
    oh, en ik ben heel benieuwed naar het CWS :) wat jullie precise in de kliniek gaan onderzoeken.
    Ik wens jullie ook het best voor 2013!
    veel liefs.

  • 07 Januari 2013 - 19:20

    Harry Und Steffi:

    Hallo jullie beiden! Het een en ander hadden we natuurlijk al gehoord, maar toch hebben wij ons door jullie verhaal gelezen en denken maar weer eens een keer:"Nog even en we zijn er ook!" ;-) Leuk om te lezen dat jullie het dagelijks leven daar zo goed bevalt en omdat het een tijd duurde met het volgende verhaal gingen we ervan uit dat jullie het daar goed hebben en jullie plek gevonden hebben.
    Hier gaat alles zijn gangetje. We hebben al weer oud en nieuw achter de rug. Steffi moest werken en Harry heeft braaf bij Remert geviert. Komend weekend komt Siew Wai langs en gaat zij met ons samen naar het schaatsen in Heerenveen. We zullen zien hoe lang zij het vol houd in de kou... ;-) We hebben onze schaatslessen uitgebreid met nog eens 4 lessen. Dus volgend winter in NL kunnen wij lekker schaatsen met Petra, want als ik/wij het goed onthouden hebben was Oane niet zo van het schaatsen. Of lag het meer aan de tijd? ;-) Of hebben wij het helemaal mis?
    We zijn al de dagen aan het tellen wanneer we bij jullie zijn! Tot snel, dikke kus jullie (schoon)broer en schoonzus... ;-)
    Liefs Harry und Steffi

  • 08 Januari 2013 - 11:56

    Tineke:

    Haaaaai Spike en Petra :-)!

    Leuk om weer eens te lezen hoe het met jullie gaat! Hier ook alles goed! Jeroen is thuis :-)!!!! Jeeeeej! Dus dat is natuurlijk heel erg fijn! Met kerst hebben we beide een dag gewerkt en een dag door Friesland gecrosst, maar was wel leuk en met O&N zijn we gezellig bij Sjirk en His en de kids geweest. Was errug leuk! Lekker gegourmet en de jongens hadden prachtig vuurwerk geregeld. tegen al mijn verwachtingen in was het alleen maar siervuurwerk en hadden ze het echt goed gedaan, ik dacht Jeroen en Sjirk in de vuurwerkhal is als Bea en Wander in de Bart Smit: hebben, hebben,hebben! (wat op zich ook zo was, maar dan wel mooi spul!)
    Jeroen is nu nog 2 weken vrij en dan begint hij ook weer en ik ben alweer met school bezig, gelukkig even wat minder druk als in december dus zo blijft er ook nog tijd over om van elkaar te genieten!

    Succes met het 'gewone leven' en ik kijk nu al uit naar het volgende avonturenverhaal :P!

    Liefs Tineke ( & Jeroen)

  • 08 Januari 2013 - 13:30

    Oma En Opa Berkhoff:

    hallo liefies
    Fijn dat je weer een lang verhaal stuurde, waren we blij mee. Nog bedankt voor de leuke kerstfoto.
    Hier gaat alles goed. Zondag waren we in Doetinchem en in Varsseveld. Leuk dat je ook een kaart stuurde naar tante Elly en oom Jan. Tante Elly hoort op 30 januari of de chemokuur is aangeslagen.
    Dat is dus nu een spannende tijd voor haar. Maar ze houdt zich dapper en gaat best vrolijk door.
    Ook met tante Willemien gaat het goed; oom Wim en zijn Mia kwamen ook nog, de hele familie Wisselink
    was dus weer bij elkaar. Leuk toch.
    Zo te horen gaan jullie stages naar wens en daar is het om begonnen, nietwaar.En Oane maar werken
    om zijn Afrikanen zover te krijgen dat ze doen wat hij wil. Of werkt dat niet op zo,n manier?
    Nog een maandje dan komen Harry und Steffi bij jullie kijken,daar kijk je wel naar uit denk ik .
    Het wordt vast heel gezellig met zijn vieren.
    Ik maak een eind aan mijn reactie .Jullie krijgen ook de hartelijke groeten van Opa en van mij een dikke kus en heel veel liefs.l



  • 14 Januari 2013 - 21:46

    Willeke En Ruurd:

    Hoi Petra en Oane, dank voor jullie goede wensen. We wensen jullie vooral een gezond 2013. Leuk om te lezen dat het jullie goed gaat. Volgens mij werken jullie veel harder dan de Afrikaners. Aan de andere kant vinden jullie ook tijd om mooie plaatsen te bezoeken. Wat een buitenkans! Spannend werk hebben jullie. Het werken met verslaafden is een hele ervaring zeker? En wat voor eten kookt Oane vooral. Het zal zeker geen zuurkool met worst zijn? Misschien kun je eens een leuk recept plaatsen? Een hartelijke groet uit nederland en we zijn benieuwd naar jullie volgende bericht. Willeke en Ruurd

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Alfred

Petra

Actief sinds 11 Juli 2012
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 4530

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 01 Augustus 2013

Zuid Afrika

Landen bezocht: