Werken? - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Petra Berkhoff - WaarBenJij.nu Werken? - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Petra Berkhoff - WaarBenJij.nu

Werken?

Blijf op de hoogte en volg Petra

11 September 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hallo Nederland!

Wij gaan ons best doen om -zeker in het begin- elke week wat te schrijven voor jullie. De reacties zijn erg leuk en het is ook fijn om wat van jullie te horen, bedankt hiervoor! Zoals jullie misschien de reactie van mijn broer Harry op het vorige bericht hebben gezien, we horen ook graag hoe het in Nederland is met jullie, en ook over de gewone normale dingen.

We wonen nu dus een week in ons nieuwe luxe appartement en het bevalt prima! Het is hier schoon en lekker rustig. Dat laatste iets wat we beiden met regelmaat toch echt nodig hebben.

Vorige week hadden we dus oriëntatie week, het was heel interessant om ook op deze manier kennis te maken met het land, zo voordat we zelf aan het werk zouden gaan. Op dinsdag hebben we een township (sloppenwijken) tour gedaan. We zijn met alle ‘nieuwelingen’ in de taxi van school gegaan en zijn dus de townships in getrokken. We hebben verschillende sociale projecten gezien waar school een aandeel in heeft. Dit zijn ook projecten waar we vrijwilligers werk of stage kunnen lopen (maar niet geschikt voor creatieve therapie). Veel projecten met kinderen, speciaal onderwijs, kinderen die van de dump (vuilnisbelt) komen en waar opvang voor is. Kinderen waar ouders niet naar omkijken en waar ook opvang voor is. Eigenlijk merkten we wel dat er achter elk kind, hoe jong het ook is, een verhaal achter zit. Niet zo maar een verhaal, ouders die bv aan de drank zitten en geen tijd voor ze hebben, kinderen die op de dump geld proberen te verdienen. De ouders van deze kinderen zullen hun kinderen ook niet motiveren om naar school te gaan, want daar verdienen ze geen geld en op de dump wel. Eigenlijk heel heftig dus en vooral heel goed om te zien, zeker omdat wij in het ‘rijke’ gedeelte van Port Alfred wonen.

Daarnaast zijn we nog op bezoek geweest bij een traditional healer. Iemand waar je naar toe kan als je problemen hebt. Je hoeft alleen niet je problemen te vertellen, deze healer zal jou vertellen wat jij moet doen. We merkten dat wij dit soms maar wat vaag vonden. Maar ook dat het een groot ding is in de Xhosa cultuur van hier. Ze hebben zich mooi aangekleed zoals het hoort wanneer je een bezoekje aan ze brengt en ze hebben voor ons gezongen.

Op woensdag kregen we een traditionele lunch. Dit was natuurlijk helemaal Oane zijn ding. Hij vond het erg interessant en heeft natuurlijk al het eten gegeten. Er waren lekkere dingen bij zoals bobottie, een soort mais mengsel, boerewors, gemberbier maar ook kippenpoten en koppen. Gelukkig vond Oane alles lekker en kon hij er goed van smullen -ik vond het een minder groot succes-.

Vanaf vrijdag is Oane aan het werk gegaan in het hotel van school, My Pont. De eerste reactie was, wat een chaos is het daar! Gelukkig is hij snel van de schrik bekomen en zag in wat hij voor betekenis kon hebben in het hotel. Het tempo is erg laag en er worden veel uren achter elkaar gewerkt en daarin minder werk verzet zoals wij gewend zijn, niet bepaald effectief dus. De structuur, de hygiëne, en organisatorische punten zijn dingen waar hij de komende tijd mee aan de slag zal gaan naast het koken. Het koken zelf vind Oane erg leuk de recepten zijn erg divers, het zijn recepten eigenlijk over de hele wereld.

Ik heb niet zo veel gedaan deze week omdat ik niet fit ben, erg verkouden door de weersverandering tussen Nederland en hier en het vele stof. Ik heb nu 5 verschillende medicijnen van de dokter gekregen ( dat krijgen we in Nederland nooit zomaar). Ik knap gelukkig langzaam aan weer wat op. Dat is maar goed ook, want morgen ga ik met nog een andere creatieve therapie (CT) student naar Grahamstown, dit is een stad verderop. Hier zullen geschikte stageplaatsen voor CT zijn. Dus hopelijk heb ik vanaf morgen een leuke en interessante stageplaats.

Naast dat we voor school bezig zijn en werken gaan we graag naar het strand, aangezien dit maar 10 minuten lopen is, vermaken wij ons prima op het strand.

Over werk in My Pont en mijn komende stage de volgende keer meer:)
Veel liefs vanuit Zuid Afrika,
Oane en Petra

• 11 September 2012 - 20:54

Wim:

Boeiend de cultuur van Zuid Afrika. Geniet er van! Misschien helpt dat kippengerecht van poten en koppen ook wel om fit te blijven :) Dat is voor Oane een hele omslag qua werken. Volgens googlemaps is dat nog een uur naar Grahamstown, hoop dat er een goed en interessant stageadres voor je uit komt. Bij ons hangt een nieuw zonneschermdoek bij het voorraam. Veel suc6 met alles, pas goed op jezelf en elkaar.

• 11 September 2012 - 21:31

Harry:

Jaaa, daar heb je die broer weer die alleen maar over zichzelf kan lullen...
    Afgelopen weekend zijn wij een paar dagen aan de West Coast geweest! Den Haag en omgeving :-) Donderdagavond heeft de band Coldplay voor ons opgetreden op het Malieveld. Wat een spectakel zeg! Met allerlei lichteffecten, vuurwerk en polsbandjes met lichtjes die op het ritme van de muziek knipperden. Erg cool! 's Ochtends hebben we de nieuwe CD nog gekocht zodat we onderweg nog wat teksten konden leren :-) Op youtube staan wel wat filmpjes van het optreden als jullie dat leuk vinden om te zien. Ze zongen ook nog een stukje Oh Oh Den Haag :-)
    Op vrijdag hebben we een rondleiding gehad door de Ridderzaal en Tweede Kamer, interessant om deze gebouwen ook eens van binnen te zien. En mooi actueel met de verkiezingen voor de deur. Kunnen jullie ook stemmen vanuit daar? Jullie zijn vast voorstander van meer EMIgratie :-)
    Ook wij vermaakten ons prima op het strand, maar dan op het strand van Scheveningen. Zaterdag hebben we daar de hele middag gelegen, het was prachtig weer, het hele weekend lang. We sliepen trouwens in een huisje op een camping aan de rand van Delft en deden alles met het openbaar vervoer, ideaal :-)
    Zondag zijn we via de Efteling teruggereden naar Enschede. Blijkbaar dachten meer mensen dat zondag daar een geschikte dag voor was, want op de snelweg stond al file... Maar goed, we hebben ons er prima vermaakt; ik vooral met lachen om het gegil van Steffi in de achtbanen :-D
    Zo, nou weten jullie ook weer waar die broer van Petra zich mee vermaakt :-) Ik zou zeggen veel plezier met het vinden van een leuk project en het koken aldaar :-)

Groetjes, Harry und Steffi

• 12 September 2012 - 15:00

Lisa:

Oeew wat eng, die poten en koppen! Brrrrr...
    Ben super benieuwd waar je uiteindelijk terecht komt! Ik heb nu m'n tweede week stage erop zitten.. het is erg leuk en ik wen er steeds meer aan, ben nu al minder moe dan vorige week!

• 12 September 2012 - 15:00

Lisa:

Oeew wat eng, die poten en koppen! Brrrrr...

• 16 September 2012 - 13:56

H.Berkhoff En W.L.Berkhoff-Wisselink:

Hallo lief stel,
    wat fijn dat je weer zo n lang verhaal te vertellen had.
    Zo te horen gaat het goed met jullie,behalve dat jy Petra wat ziek bent geweest.
    Aan het eten moet je kennelijk nog wat wennen. Wat hebben jullie een kneuterig
    huisje samen. Dat ziet er erg goed uit. Nu nog de stage en dat komt er ook aan
    hoorden we van Wim.Hopelijk is het iets wat je aanstaat.
    Hier gaat het prima; Opa is bezig om de fotoos van 15 augustus af te drukken.
    Ook weer goed om te zien hoe gezellig het was met jullie en de andere familie
    en vrienden. Fijn om op terug te kijken en er aan te denken.
    Tot de volgende reactie, we denken aan jullie,
    liefs van Opa en Oma.

• 16 September 2012 - 13:56

H.Berkhoff En W.L.Berkhoff-Wisselink:

Hallo lief stel,
    wat fijn dat je weer zo n lang verhaal te vertellen had.
    Aan het eten moet je kennelijk nog wat wennen. Wat hebben jullie een kneuterig
    huisje samen. Dat ziet er erg goed uit. Nu nog de stage en dat komt er ook aan
    hoorden we van Wim.Hopelijk is het iets wat je aanstaat.
    Hier gaat het prima; Opa is bezig om de fotoos van 15 augustus af te drukken.
    Ook weer goed om te zien hoe gezellig het was met jullie en de andere familie
    en vrienden. Fijn om op terug te kijken en er aan te denken.
    Tot de volgende reactie, we denken aan jullie,
    liefs van Opa en Oma.

• 24 September 2012 - 21:18

Jitske:

Hai lieve alle2,
    tis zo stil: mooie dingen aan t beleven?
    hier is vandaag de herfst weer begonnen, ook gezellig!
    lekker t kacheltje aan, filmpjes kijken...maar zulke kneuterige dingen doen jullie vast niet!
    alweer beter Petra? en druk met werken/stage? hier gebeurd altijd weer van alles. met beppe gaat t goed, we hebben zondag nog een BBQ gehad, met beppe, Hilgur&Angelica: toen was t nog heerlijk weer!werk is druk: nieuwe klantjes en nieuwe doelgroep: actie!jesse gaat super, alles ok, we wachten op weer een verslag, liefs en dikke X,