Voornemens - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Petra Berkhoff - WaarBenJij.nu Voornemens - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Petra Berkhoff - WaarBenJij.nu

Voornemens

Blijf op de hoogte en volg Petra

16 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hallo allemaal,

Het voornemen om elke week te schrijven, dat heb ik alweer bevestigd dat me dat niet lukt. Het was vooral een streven voor mezelf om met regelmaat te schrijven, niet alleen om jullie allemaal op de hoogte te houden. Maar ook om zelf bezig te blijven en alert te zijn op wat we doen. Helaas krijg ik het gestructureerd schrijven niet voor elkaar, maar bezig blijven en alert zijn op wat we doen wel.

Het gaat goed met ons, ondanks dat vooral nog steeds erg druk is genieten we van elke dag. We komen nu de typische Afrikaanse mentaliteit tegen en dat is niet altijd even makkelijk om te begrijpen. Mensen die keer op keer nors kijken wanneer we eten komen opscheppen op school. Eigenlijk zijn wij Nederlanders maar een vrolijk volkje, meestal een open en vrolijke blik. Dat is iets wat hier soms lastig is, blijkbaar hoort dat bij de Xhosa cultuur. Nog een groot verschil, voordat Oane twee dagen vrij kan krijgen en weekend kan houden moet hij eerst twee dagen dubbele diensten draaien. Dat betekent dus van 7 uur ’s morgens tot 10 uur ’s avonds werken. In de vrije dagen is het dus lastig om echt te genieten van vrije tijd en is uitrusten ook belangrijk. Gelukkig komt hier verandering in omdat er personeel bij gaat komen in het hotel. Nog rare constructie, wij gaan met z’n 3en naar Grahamstown op stage. De benzine betaalt school maar we rijden in Pascal zijn eigen auto. Gevolg: elke dag/ om de dag naar school toe moeten om samen met iemand van school benzine te halen. Soms is er niemand die mee kan naar het benzinestation, waardoor we afgelopen donderdag niet naar Grahamstown konden. Het is goed om te zien en mee te maken maar het is ook een kwestie van schikken naar de situatie en naar in onze ogen soms rare of kromme dingen (het schikken naar dubbele diensten gaat Oane overigens niet doen hoor). Blijkbaar is dit de cultuur hier.

De afgelopen tijd was een collega van Oane ziek en waren er te weinig mensen in de keuken. Hierdoor heb ik vorig weekend samen met Oane gewerkt en doen we dat vandaag weer. Het is leuk om te zien hoe het daar in de keuken gaat. Maar ook vooral goed om te zien. Op deze manier begrijp ik hem beter en weet ik waarover hij praat. Sommige weken hebben we maar weinig tijd samen, dus dan is het best leuk om samen te werken. Voor wel 13 rand per uur, dit is dus minder dan E1.30. Tjah je moet er wat voor over hebben he.

Naast het stage lopen en werken hebben we niet zo heel veel tijd nog maar we doen ook leuke dingen hoor. Zo hebben we vorige week bij een van de studentenhuizen van school gebraait (barbecue)met z’n allen. Aangezien braaien hier een bezigheid is die de mensen veel doen werd het wel eens tijd dat wij dat ook gingen doen. Ook had ik donderdag middags opeens vrij en was het Oane zijn vrije dag. We zijn met een groepje naar de andere kant van Port Alfred geweest naar het strand. Gewoon wat rond gehangen, gevoetbald en gevliegerd. Erg leuk dus zeker als zo’n vrije middag onverwacht er toch is.
We hopen dat het in Nederland ook goed gaat. Het is al echt herfst weer hoorden we.

Veel liefs
Oane en Petra

• 16 Oktober 2012 - 16:22

Margriet:

Dit is een fijner bericht als het avontuur met de kapotte auto!

Allemensen, wel een pittige daginvulling.
    Is het gezellig zo samen in de keuken?
    Jullie zullen je nog wel eens aan moeten passen aan het zuidafrikaanse, maar dat heeft ook vast zijn leuke kanten.

Veel liefs uit Joure.

• 17 Oktober 2012 - 20:57

Tineke:

Leuk om weer wat te horen! Ja, een andere cultuur is altijd aanpassen.... Maar, ik hoor dat jullie al aardig je weg daar in vinden. Wel vervelend dat het zo hard werken is, blijf ook genieten hoor!! Een onverwacht middagje vrij kan dan inderdaad erg fijn zijn :-)

Liefs uit Hoorn!

• 24 Oktober 2012 - 12:03

H.Berkhoff:

Al een poosje niet op je berichten gekeken maar nu dus weer op de hoogte van jullie
    leventje daar. Het is wel een totaal ander leven dan in Holland maar dat wist je vantevoren
    natuurlijk ook wel.Aanpassen dus maar.
    Het is fijn om zo nu en dan wat van jullie te horen dan lijkt het of je niet zo ver weg bent.
    Het was helemaal een verrassing dat je belde toen wij in Joure waren, goed om je dan
    even te zien.
    Nou, dit was het voor deze keer weer.
    Ik vergat nog te vertellen dat we gisteravond met Wim en Margriet gezellig hebben gegeten
    in Bavoort in Leusden;daar waren we toen ze dertig jaar waren getrouwd.
    Tot het volgende computercontact. Veel liefs van Opa en Oma

• 23 December 2012 - 13:52

Ruurd En Willeke:

Hallo Petra en Oane, eindelijke komt het er eens van om een stukje op deze site te schrijven. Jullie hebben het druk lees ik in de vorige stukjes. Dat is mooi want je leert ervan en je voelt je nuttig.
    Bij ons gaat het ook goed, Marit en Joep hebben een dochter gekregen en daardoor zijn wij automatisch Opa en Oma geworden! Maar dat is erg leuk hoor! Het gaat prima met haar, ze groeit goed.
    De kerst staat weer voor de deur en we genieten van de vakantie. Rond de kerst komen de kinderen allemaal eten, dus dat is gezellig.
    We zijn met Harry en steffie een dagje naar Münster geweest, naar een museum en de stad bekeken, een erg gezellige dag gehad. Harry zal je wellicht al verteld hebben over onze ervaring in het museum en het zoeken naar de ammoniet. We hebben er vreselijk om moeten lachen.
    We wensen jullie ook goede kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar toe! Succes beiden met de stages!
    Hartelijke groeten van Ruurd en Willeke.