Werken! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Petra Berkhoff - WaarBenJij.nu Werken! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Petra Berkhoff - WaarBenJij.nu

Werken!

Blijf op de hoogte en volg Petra

24 September 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Lieve allemaal,

En dat doen we, hard ook! Met name Oane is veel aan het werk in het hotel. Het zijn lange dagen voor hem en er moet veel gebeuren in het hotel. Hij zal samen met zijn collega’s de boel wat meer op orde proberen te krijgen. Bijvoorbeeld de hygiëne en de werkroosters zijn dingen die aangepakt moeten worden.

Zoals ik de vorige keer vertelde ben ik naar Grahamstown geweest en ik heb nu een stage plek. Twee zelfs! Samen met twee andere CT’ers ga ik drie dagen in de week met de auto naar Grahamstown, een studentenstad ongeveer drie kwartier rijden van Port Alfred. We zijn ’s morgens in Fort England hospital. Dit is een psychiatrisch, forensisch ziekenhuis. Er bestaan 5 van zulke ziekenhuizen in Zuid Afrika en dit is de oudste (opgericht in 1875), en je kan het ongeveer vergelijken met de Nederlandse TBS klinieken. Er zijn verschillende afdelingen waar specifieke zorg wordt aangeboden. Zo zijn er afdelingen voor kortdurige behandeling, langdurige behandeling, open en gesloten afdelingen, afdelingen voor cliënten met verslavingen, mannen of vrouwen afdelingen, cliënten die hoger of lager functioneren dan gemiddeld. Een aantal van deze cliënten hebben naast dat ze een psychiatrische problematiek hebben ook een misdaad gepleegd. Ik heb het idee dat er wel redelijk dezelfde structuur in zit zoals wij dat in Nederland ook kennen bij zorginstellingen. Op dit moment is het zo dat we mee lopen met verschillende therapeuten, en dat wij in de toekomst zelf therapie gaan geven. We hebben nu nog niet veel gezien, hoewel we wel een intake van een cliënt hebben meegemaakt. Door middel van deze intake gaat de therapeut kijken wat voor behandeling voor deze cliënt geschikt zal zijn om hem oa meer inzicht te geven in zijn verslaving. Ook is er een arts group waar we bij kunnen zijn, maar dit zal donderdag voor het eerst zijn. Het is dus heel interessant en boeiend. In Nederland zou ik niet in zo’n instelling drie dagen willen stage lopen, maar doordat we het nu combineren is het een heel mooi plekje. In de middag gaan we naar St. Marys Day care. Dit is een dagopvang voor kwetsbare, verwaarloosde en mishandelde kinderen. De kinderen krijgen voor school ontbijt van St. Marys, en tussen de middag lunch. Een aantal kinderen gaan in de middag weer naar school maar ook een heel aantal blijven op St. Marys. Het is de bedoeling dat we met een aantal van deze kinderen aan het werk gaan en therapie gaan geven. De afgelopen week hebben we vooral gekeken en gespeeld met de kinderen. Maar we hebben al wel ideeën voor therapie, dus hopelijk kunnen we daar deze of volgende week mee beginnen. Het is heel opvallend dat deze kinderen zo ontzettend vrolijk en opgewekt zijn. Maar toch zien wij ook wel dat ze allemaal aandacht nodig hebben en voor een heel aantal ‘therapie’ niet verkeerd zou zijn. We zullen kijken hoe het zal gaan deze week (ow ja het is vandaag Public Holiday vandaar dat de week nog niet begonnen is. Het was vandaag nationale braai (barbecue) dag! )

Verder hebben we afgelopen zaterdag een auto gehuurd en hebben we hier wat in de omgeving rond gereden. Er wordt hier natuurlijk aan de linker kant van de weg geregen, dit was even wennen. Maar wanneer je het even door hebt en even hebt gedaan dan gaat het prima. Het was heel leuk om even buiten Port Alfred te kijken en Afrika te zien. Wij wonen hier toch echt in het rijke gedeelte van Port Alfred, en dat is heel mooi en redelijk veilig. Maar daardoor zie je soms het echte Afrika niet. Dat hebben we zaterdag wel gedaan, erg leuk.

We bedanken jullie erg voor de reacties, we vinden het leuk om verhalen uit Nederland te horen!

Veel liefs
Oane en Petra

  • 25 September 2012 - 11:09

    Steffi:

    Hallo jullie beide!
    Het gaat nu dus echt beginnen... Het dagelijkse leven heeft toegeslagen... ;-) Leuk hoor! Aan alles een beeetje gewend en dus een stap verder! Heel veel plezier met alles en een goede start in de werkweek... ;-)
    Wij hebben ons gisteren aangemeld voor schaatslessen... Haha... Ben benieuwd hoe dat gaat. Het begint dan in November en is voor 4 weeken. Als wij wat eerder naar jullie komen zouden we nog samen kunnen schaatsen!? ;-) Laten we dat maar op een volgende winter in Friesland verschruiven. Ik heb gisteren de uitnodiging gehad voor mijn training op het werk. Dat wordt nog best heftig heb ik me laten vertellen en kunnen lezen. Lange dagen! Maar dat horen jullie dan nog wel! Verder gaat het hier weer een stukje rustiger aan toe. We hadden afgelopen weekend Wim en Margriet op bezoek en een leuk fietstocht gemaakt! Helaas was de koffie gelegenheid gesloten... Daarom maar koffie bij ons gedaan... ;-)
    Tot snel en heel veel plezier en succes met alles!
    Liefs

  • 26 September 2012 - 21:18

    Wim:

    Hallo Petra en Oane, wat leuk dat jullie er zowel foto's van jezelf als ook van de omgeving op hebben gezet. Hier hoeven wij verder niet zoveel neer te schrijven omdat we via skype af en toe ff bijpraten en anders mailen of soms een smsje doen. Maar voor ons dit weer mooi om te bekijken. Liefs uit Joure en veel suc6 met alles.

  • 28 September 2012 - 17:04

    M.Aartsen_Versteeg:

    Hallo Petra en Oane,jullie beleven wel van alles als ik dat zo lees'.Leuk om het allemaal een beetje te volgen. Hartelijke groeten en liefs van Oma.

  • 01 Oktober 2012 - 22:46

    Marja En Bart:

    Hallo daar,
    Ja het wordt hoog tijd dat wij ook eens reageren. 2 weken geleden had ik dat ook al gedaan, ik zat op mijn hotelkamer een verhaal te schrijven over de kippenpoten en koppen, die Oane wel lekker vond, maar waar Petra wel enige reserves bij had. En dat wij ook regelmatig bobotie hier eten, mede omdat het redelijk licht is om te eten (door de appels en krenten/rozijnen), en als je tenminste de kippenkoppen “gewoon” vervangt door gehakt!
    Maar ik bleek daar dus achter een lousy internet verbinding te zitten, en mijn hele bijdrage zag ik maar steeds niet verschijnen. Kortom: alles voor niets ingetikt.
    Maar goed, het is erg leuk om te lezen om jullie je weg daar beginnen te vinden. Dat vergt wel even wat aanpassing zo te lezen, zeker gezien de werkomstandigheden. Maar ook leuk dat Petra nu wat heeft gevonden op 2 verschillende plaatsen in Grahamstown. Ook dat is wel wat anders als in Nederland, maar als ik lees hoe je erover schrijft, gaat dat ook wel lukken denk ik.
    Hier was september dus wel wat druk voor ons, met name omdat ik de 2 middelste weken op cursus was voor mijn werk in Lyon. Marja is het middelste weekend ook nog gekomen om de stad te bekijken. Door de week hadden we daar weinig tijd voor, omdat de cursus nogal veel tijd vergde.
    Maar nu weer “gewoon” in Nederland aan het werk, ik mag nog steeds regelmatig naar Groningen, en dat kan ik dan mooi combineren met een bezoekje aan Joure. Met Marja ook alles goed, ze komt net thuis van een BHV cursus. En Ramon vermaakt zich prima in Amsterdam, hij had vorige week nog een tentamen dat hij dacht wel gehaald te hebben.
    Nou, leuk om zo wat van elkaar te lezen. Het ga jullie goed daar, veel plezier en succes met alles.
    Marja en Bart

  • 06 Oktober 2012 - 19:31

    Meike:

    Lieve Petra & Oane,

    Jullie zijn echt aan de slag nu lees ik. Er moet duidelijk pittig werk worden verricht door jullie, maar dat gaat wel goed komen.
    Klinkt allemaal reuze spannend hoor. Zo te lezen maken jullie er echt wat van.
    Geniet en dan ben ik braaf in afwachting tot het volgende verhaal.
    Liefs Meike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Alfred

Petra

Actief sinds 11 Juli 2012
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 4528

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 01 Augustus 2013

Zuid Afrika

Landen bezocht: